Leerjaar 1
Introductie | |
Oriëntatielessen | De leerlingen gaan zich in de praktijklokalen van de bovenbouw oriënteren. Dit doen ze onder begeleiding van een vakdocent, zodat zij kennis maken met het beroepsgerichte programma. |
Qompas | In leerjaar1 starten ze met het programma Qompas. Dit programma zullen ze gebruiken tot en met het 4e leerjaar. Qompas is een digitale methode waarmee de leerling werkt aan een loopbaandossier (portfolio). Dit portfolio komt tot stand door de verschillende opdrachten die de leerling maakt en de uitslagen van verschillende testen. Ook kunnen bestanden worden geupload die relevant zijn voor het loopbaandossier zoals een stageverslag of een bedrijfsbezoek. |
Talenturen | Alle leerlingen van de onderbouw kunnen kiezen voor Talenturen. Zij ontdekken hierbij wat ze leuk (interesse) vinden en wat ze goed (kwaliteiten) kunnen. |
Coachingsgesprek met mentor |
In gesprek met de mentor zullen in alle leerjaren de leerlingen gecoacht worden. Zij gaan o.a. ontdekken dat een ervaring hun leert wie ze zijn, waar ze goed in zijn, wat ze belangrijk vinden en wat ze wel of niet leuk vinden. Ze krijgen uitleg waar ze informatie kunnen vinden over vervolgopleidingen. De leerling maakt een verslag van dit gesprek en zet deze in Qompas. Hierdoor worden de ervaringen van de leerling zichtbaar voor zijn of haar mentor. Ook in volgende leerjaren zijn deze ervaringen belangrijk voor het gesprek tussen de leerling en zijn of haar mentor. |
Leerjaar 2
Introductie | Tijdens de introductieweek zijn de leerlingen bezig met de LOB-opdracht: droom en toekomst. |
Oriëntatielessen | De leerlingen gaan zich in de praktijklokalen van de bovenbouw oriënteren. Dit doen ze onder begeleiding van een vakdocent, zodat zij kennis maken met het beroepsgerichte programma. |
Qompas | Qompas is een digitale LOB methode waarmee de leerling werkt aan een loopbaandossier (portfolio). Dit portfolio komt tot stand door de verschillende opdrachten die de leerling maakt en de uitslagen van verschillende testen. Ook kunnen bestanden worden geupload die relevant zijn voor het loopbaandossier zoals een stageverslag of een bedrijfsbezoek. |
Talenturen | Alle leerlingen van de onderbouw kunnen kiezen voor Talenturen en ontdekken wat ze leuk (interesse) vinden en wat ze goed (kwaliteiten) kunnen. |
LOB avond | LOB staat centraal. Ouders en leerlingen krijgen o.a. een talkshow met bedrijfsleven te zien en uitleg over methode Qompas. |
LOB dag | Op deze dag gaan de leerlingen op bezoek bij een bedrijf/instelling of beroep waar ze wat meer van willen weten. Deze ervaring kan van groot belang zijn voor hun keuze van Profiel en/of vakken. |
Coachingsgesprek met mentor |
In gesprek met de mentor zullen in alle leerjaren de leerlingen gecoacht worden. Zij gaan o.a. ontdekken dat een ervaring hun leert wie ze zijn, waar ze goed in zijn, wat ze belangrijk vinden en wat ze wel of niet leuk vinden. Ze krijgen uitleg waar ze informatie kunnen vinden over vervolgopleidingen. De leerling maakt een verslag van dit gesprek en zet deze in Qompas. Hierdoor worden de ervaringen van de leerling zichtbaar voor zijn of haar mentor. Ook in volgende leerjaren zijn deze ervaringen belangrijk voor het gesprek tussen de leerling en zijn of haar mentor. |
Informatie avond met betrekking tot keuzes. | Ouders en leerlingen krijgen informatie over de te kiezen profielen en vakken. |
Meierijstad on stage |
On Stage is een Beroepenfeest voor max 1000 VMBO leerlingen (per gemeente per jaar) en ca 250 beroepsbeoefenaren op een feestelijke locatie met vrolijke MC. On Stage is niet vergelijkbaar met bliksemstages of een zgn. 'beroepenoriëntatiebeurs' of 'speeddating' maar gericht op hulp bij beroepskeuze en het leggen van duurzame contacten waar zij ook later nog eens een beroep kunnen doen. Netwerkbewustzijn, netwerkgedrag en relatiebeheer zijn sleutelwoorden. |